tisdag 17 februari 2009

Bäver!



Fotoavstånd ca 12 meter.

Under måndagens hundpromenad tillsammans med Jessica, fick vi syn på en bäver - EN JÄTTE BÄVER! - som satt i vasskanten till Nybyån (ja eller den nedre delen av Karl IX:s kanal som kanalen egentligen heter - faktiskt Sveriges äldsta kanal!)
Jag har bara sett simmande bäver i kanalen (Eskilstuna nedre kanal) vid Gökstenskolan i Torshälla och de har sett "lagom" ut, men denna såg ut som ett monster i jämförelse. Fast när de simmar så ser man ju egentligen inte så mycket av dem - det är ju bara nosen och en liten bit av huvudet som syns...
Tyvärr hade varken jag eller Jessica någon bra kamera med oss så bilderna blev "sådär", men eftersom bävern i fråga verkade hemtam och ganska orädd så lär vi säkert se den fler gånger.
Det är ganska fascinerande att se att den vilda naturen finns så nära inpå staden.
Efter expertkonsultation fick jag veta att en bäver kan väga upp till en 25 kg (kanske mer)! Något att jämföra med Yoda som väger ungefär 25 kg...

5 kommentarer:

  1. Vilken upplevelse :) Vid ån bakom SHK ser man att det huserar bäver, då det är många träd som är hårt åtgågna där.

    /Majsan

    SvaraRadera
  2. Ja det finns nog bäver i hela Eskilstuna ån - från Mälaren och in till Värmeverket!
    Det finns hydda vid Gökstenskanalen, uppströms bron över Eskilstunavägen. Där brukar folk även mata dem...

    //Åse

    SvaraRadera
  3. Matar in dem, vad härligt... Not! Blir väl snart som vildsvinen ;-) För så många naturloiga fiender har väl inte bävern??

    SvaraRadera
  4. Du har följt Sabinas kamp och skrivit en kommentar i hennes blogg. Därför tänkte jag tala om att jag startat en insamling på Cancerfonden. Den heter "För döda mammors barn. Till minne av Sabina Najjar."

    För ett halvår sedan samlade vi i bloggvärlden in över 100.000 kr till Barncancerfonden till insamlingen jag startade under namnet "Den jävla idioten".

    Du kan skänka 50 kr direkt genom att sända ett SMS med texten Besegra 9 till telefon 72900. Eller skänk valfritt belopp på http://cancerfonden.se/sv/Stod-oss/Insamlingar/?collection=9

    Sabina skrev flera gästbloggsinlägg i bloggen Enbart. Hennes sista var också en av de mest gripande. http://enbart.blogg.se/2009/january/090117-enbart-gb-av-sabina.html

    Jag hoppas att du vill sända några SMS och skänka pengar till Cancerfonden. Kopierar gärna texten och sprid den vidare.

    Tack för att du bidrar. Sänd en extra tanke till Sabinas små barn! http://mittlivsabina74.blogspot.com/

    Här kan du också beställa hennes bok som nyss kommit ut "Livet kan inte vänta"

    Peter PC Carlsson

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också det är häftigt med bäver, men ser fram emot ett annat tema när jag kollar din blogg ;) kram från Mara & mig

    SvaraRadera