söndag 25 januari 2009

Utställning



Hade anmält Häxa till Spaniel och retrieverklubbens utställning i Strömsholm i dag.
Eftersom anmälan ska vara inne ca 1 månad innan utställningen så är det lite svårt att veta om hunden kommer ha päls eller lite päls när det är dax.

Yoda fällde redan vid sista anmälningsdag och såg ut som en raggig get så henne anmälde jag inte, men Häxa såg OK ut så hon anmäldes.

När jag 3 dagar innan utställningen badade Häxa insåg jag att hon hade mindre päls än jag tyckt. Sen hade det blivit domarändring på veterantikarna, så hanhundsdomaren skulle döma dem. Dessutom har jag ont i en fot och att springa med Häxa med en fullt frisk fot är bara det tufft - det krävs långa ben för att hinna med i Häxas tempo... och mina ben är inte långa...
Allt gjorde att jag faktiskt tvekade att åka.

Men jag åkte. Insåg att en snart 11-årig Flat faktiskt får ha lite sämre pälskvalité än ungdomarna. Och vad gör väl en domarändring? I veteranklass placeras de fem bästa utan kvalitétsbedömning och det var bara 3 i klassen så det kunde bli sämst en 3e placering alltså.
Och så lovade Nicole Henderson att ställa upp som handler.

Häxa och Nicole

Och tänk - Nicole (11 år) och Häxa (11 år i juni) vinner veteranklassen med CK och får en jättefin kritik av domaren Karin Eriksson.
"Bra storlek. Feminint huvud. Bra hals som faller snyggt in i rygglinjen. Goda vinklar. Fin rygglinje. Flyter fram. Utmärkt helhet.
Välvisad i god kondition!"

Eftersom det inte fanns någon veteranhane anmäld så blev Häxa dessutom Bäst i rasen-veteran och skulle tävla vidare. Först i Bästa tikklassen (oplacerad) och sen i Best in show-veteran där Nicole och Häxa placerades 3a!!!



Häxa och Nicole


Det gjorde du bra, Nicole!!!

1 kommentar:

  1. Stort GRATTIS Nicole & Häxa, tänk vad två 11-åringar kan fixa tillsammans :).

    SvaraRadera